Recensie | Showstopper van Hayley Barker

Showstopper van Hayley Barker is naar verluid het eerste deel van de serie. Fans van De Hongerspelen zullen dit Young Adult boek ook weer super spannend vinden.

Hoshiko is koorddanseres en sterattractie van de gevaarlijkste show van Engeland. Een circus waarin kinderen van minderheden moeten optreden, met wellicht de dood als einde. De elite groep is dol op het circus. Hoe dodelijker, hoe beter.

De zoon van een machtige minister genaamd Ben bezoekt de show en wordt direct verliefd op Hoshiko. Terwijl zij de meeste gevaarlijke kunsten uitvoert op het koord, wacht haar ergens ook de dood op. Kan Ben haar redden van het gevaarlijke circus? Kan hij het systeem aan wat zijn moeder in stand blijft houden?

Het verhaal wordt verteld vanuit twee personages waartussen je tijdens het lezen continu wisselt. Aan de ene kant wordt het verhaal vanuit Hoshiko verteld en aan de andere kant vanuit Ben. Persoonlijk vond ik dit erg storend, omdat er vaak ook overlapping zat in het verhaal. Er werden veel dingen herhaalt. Hierdoor duurde het verhaal langer dan het eigenlijk is.

In het verhaal komt duidelijk naar voren dat Ben en Hoshiko elkaars tegenpolen zijn als het gaat om hun omgeving, opvoeding en andere onderlinge verschillen. De discriminatie is duidelijk voelbaar in het verhaal. Echter vond ik dat het lichtelijk overschaduwd werd door Bens en Hoshiko’s verliefdheid. Ook had ik mijn vraagtekens bij het feit dat Hoshiko zich richt op een jongen die ze nauwelijks kent, terwijl er in haar omgeving toch een aantal sterfgevallen zijn van mensen die dichterbij haar staan dan Ben.

Op de achterkant van Showstopper wordt er vergeleken met de serie van Suzanne Collins; De Hongerspelen. Dit was voor mij dan ook de reden om Showstopper te kopen. Helaas voldeed mijn verwachtingen niet met de werkelijkheid. Ik mis bij de Showstopper de duidelijke uitgesproken personages en de spanning en actie in het verhaal. Ik hoop dan ook dat dit in het vervolgdeel van dit boek beter zal zijn.

Wat vond jij van dit boek? Of ga je hem nog lezen?

Titel: Showstopper

Auteur: Hayley Barker